Gerhard Gruber - Silent Movie


STUMMFILMAUFFÜHRUNGEN IN DEN USA - 2011

Auf Einladung des Österr. Kulturforum in Washington (Fr. Andrea Schrammel), des Österr. Generalkonsulats in Los Angeles (Hr. Andreas Lins) und der Villa Aurora spielte ich zwischen 16. und 22. November Stummfilme (österr. Kurzfilmkomödien und "Moon of Israel"). Bereits 2010 wurde in Washington der Film "Cafe Elektric" mit meiner Musik gezeigt - so kam der Kontakt mit Frau Schrammel zustande. In Washington fanden zwei Aufführungen in der Österr. Botschaft statt, in Los Angeles spielte ich in der Villa Aurora, der Exilheimstatt des Schriftstellers Lion Feuchtwanger. Im Übrigen spielte ich auf der dortigen Orgel, die aus den späten Zwanzigerjahren stammt.
Ich habe mich außerordentlich wohl gefühlt in diesen Tagen, konnte Washington etwas kennenlernen und die warme Tagessonne in Los Angeles genießen.
Die Aufführungen wurden ausgesprochen gut angenommen - ich freue mich über eine sehr gelungene Reise mit besten Eindrücken.



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Silent Movie - USA2011

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Foto: Eva Krallinger

Austrian Cultural Forum:

"Tonight's guest will be witnesses to the very last Austrian Cultural Forum Event this year and it is going to be great: Gerhard Gruber, the famous silentmovie-pianist will be accompanying the movie "Die Sklavenkönigin/ The moon of Israel" which was shown for the first time in 1924. Tonight at 7.30 pm at the Embassy of Austria.
The Austrian musician Gerhard Gruber, who focused on silent movies accompanying, performed twice at the Embassy of Austria. For his first performance he accompanied the following six silent movies: Seff, Seff als Boy, Wiener Bilderbogen, Pierette, Amaranta, and Longinius Länglich als Wunderknabe."

"On the second evening, he impressed the audience by accompanying the movie Die Sklavenkönigin/ The Moon of Israel, a silent movie that was shot in 1924. It takes place in the year 1230 BC when the Israeli were held in Egyptian slavery. At this very time a love story between the Jewish slave Merapi (María Corda) and the prince Seti (Adelqui Migliar), the son of pharaoh Menapta, developed. The differences of social classes eventually lead to difficulties which, in the end, could be overcome.

The theme of the movie was inspired be the Egyptomania which was very common in the 1920’s, due to the discovery of Pharaoh Tutenchamun’s grave in 1922 by Howard Carter."